Ciekawe, ze w wychowaniu w rodzinie nie zawsze bierze sie pod uwage to, ze dziecko koniecznie musi, znalezc swoja pozycje w gronie rówiesników

Istnieje szereg badań wskazujących na duże znaczenie, jakie dla rozwoju osobowości ma znalezienie odpowiedniej pozycji stanowiącej o właściwym zaspokojeniu potrzeb kontaktu emocjonalnego w grupie kolegów (E. Groves, 1930). Ciekawe, że w wychowaniu w rodzinie nie zawsze bierze się pod uwagę to, że dziecko koniecznie musi, znaleźć swoją pozycję w gronie rówieśników. Często bywa, że znalezienie jej sprzeciwia się interesom rodziny. Rodzina nieraz stara się zniszczyć pozycję dziecka w gronie kolegów, aby przyciągnąć je do siebie. Dzieje się tak często, gdy dziecko jest jedynakiem, zwłaszcza jedynym dzieckiem samotnej kobiety. Nieraz wykrywamy ten moment w katamnezach osób dorosłych, które nie tylko nie potrafią znaleźć sobie towarzyszy życia, ale nawet boją się związku uczuciowego (por. B. Zawadzki, 1959, rozdz. Osobowość schizoidalna). Wobec nagminności, jakich przypadków, zwłaszcza wśród jedynaków (por. A. Makarenko, 1950), niejednokrotnie wypada przyznać wychowaniu internatowemu pewną wyższość nad wychowaniem rodzinnym, nie w tym sensie, jakoby mogło ono wychowanie rodzinne zastąpić, ale docenia się jego wpływ uzupełniający wychowanie rodzinne i korygujący pewne deformacje osobowości, toteż nieraz oddanie dziecka do internatu jest zalecane przez psychologów w poradniach jako środek terapii. Również obozy harcerskie, wycieczki, wspólne prace społeczne ułatwiają dziecku przystosowanie w tym okresie. Fakt, że w fazie II zaspokajanie potrzeby kontaktu emocjonalnego w zespole rówieśników ma dominujące znaczenie dla rozwoju osobowości (obok kontaktu z rodzicami, wychowawcami), znajduje potwierdzenie w spontanicznym zachowaniu się młodzieży, która chętniej niż w jakimkolwiek innym okresie łączy się w grupy, tworzy własne organizacje, mniej uwagi poświęcając kontaktom z dorosłymi, niż to miało miejsce w okresie obiektywnym, w pierwszych latach szkolnych. Podkreśla to także S. Baley (1959), pisząc, że w wieku powyżej 9 lat dążność do grupowania się, potrzeba należenia do jakiegoś zespołu osiąga swoje maksimum, na przestrzeni całego życia ludzkiego. 7. KOMPLEKS NIŻSZOSCI JAKO ODMIANA KOMPLEKSU ROŻNICY Chciałbym tu wrócić do wspomnianej poprzednio tezy, że pełne zaspokojenie potrzeby orientacyjnej, a więc i potrzeby kontaktu emocjonalnego, ma zasadnicze znaczenie dla poczucia pewności siebie, dla poczucia bezpieczeństwa. Tak zwane poczucie małowartościowości (A. Adler) może być przy takim ujęciu potraktowane, jako coś wtórnego. Tym, co pierwotne, jest poczucie odosobnienia, samotności. Sądzę, że poczucie niższości, z którym tak często można się spotkać, wytwarza się wówczas, gdy dziecko na tyle różni się od swoich rówieśników, że nie może w ich grupie zaspokoić swojej potrzeby kontaktu, a zachowanie się, otoczenia sugeruje mu, wprost lub pośrednio, że tak jest z powodu jego mniejszej wartości [więcej w: forskolin efekty, koronografia ryzyko, kostniak leczenie ]

Powiązane tematy z artykułem: forskolin efekty koronografia ryzyko kostniak leczenie